Jacek Gałkowski
21.07.2021
Nareszcie możemy połączyć procesy z systemem IT
„…w końcu możemy zgrać procesy biznesowe z narzędziem IT, które je realizuje…” powiedział mi Process Improvement Director jednej z korporacji międzynarodowych.
Uczestnicy spotkania mający za zadanie usprawnienie funkcjonowania organizacji (czytaj: „potanienie”) opowiedzieli mi jak to przez wiele lat modelowali i usprawniali procesy, a potem kupowali systemy IT, które niby miały je realizować. W efekcie zawsze rozjeżdżały się procesy z systemami, czyli trzeba było wydać kasę albo na dostosowanie procesu do systemu, albo jeszcze więcej kasy - systemu do procesu.
Pomyślałem wtedy, że to nic nowego. Większość organizacji, które znam, a które chciały usprawnić funkcjonowanie swoich organizacji, ambitnie wybierało systemy informatyczne poprzedzone mapowaniem i optymalizacją procesów (bardzo słusznie zresztą!).
W efekcie nie wystarczało jednak determinacji, albo pieniędzy. Modele procesów lądowały na półce, a dostawcy systemów i tak wdrażali swoje rozwiązania po swojemu. Pozostawał niesmak, poczucie niepotrzebnej roboty i wyrzucenia pieniędzy w błoto.
Wspomniana już międzynarodowa korporacja wpadła na inny pomysł. Uznali, że skoro mają swoje zasady i procedury funkcjonowania, a żaden ze standardowych i komercyjnie dostępnych systemów IT nie jest w stanie realizować ich w 100%, to stworzą własny(e) system(y) informatyczny(e).
Po roku okazało się, że w skutek pandemii, dramatycznego wzrostu kosztów wynagrodzeń programistów oraz ich coraz mniejszej dostępności, projekty zostały wstrzymane. A że ciśnienie na usprawnianie organizacji oraz automatyzowanie czynności nie zmalało (wprost przeciwnie!), stąd zwrócili się w kierunku platform typu NO-CODE. Dlaczego? (cytuję…)
- „chcemy demokratyzować IT, czyli przekazać część kompetencji IT w ręce użytkowników biznesowych”,
- „chcemy ograniczyć ryzyko, czyli nawet jeśli NO-CODE nie wyjdzie to przynajmniej nie będzie nas to dużo kosztowało”,
- „potrzebujemy szybkich usprawnień, wystarczy nam już dużych i długich projektów oraz niezadowolenia pracowników”,
- „chcemy reagować na zmiany, bo nasz biznes zmienia się dynamicznie i chcemy by nasze narzędzia IT zmieniały się wraz z nimi”,
- „potrzebujemy narzędzia IT, które dostosuje się w 100% do naszych potrzeb, czyli żadnych zbędnych funkcji, kroków w workflow, skomplikowanych formatek, za długich czy za krótkich pól, itd.”